Content marketing w praktyce
Coraz bardziej popularnym pojęciem w branży marketingu on-line staję content marketing. Zyskujący na znaczeniu content marketing, to najprościej marketing treści, oznaczający w skrócie strategię pozyskiwania klienta poprzez świadome i celowe rozpowszechnianie wciągających treści dla zawężonej grupy docelowej odbiorców. Jednym z form treści są wpisy w mediach społecznościowych, newslettery, webinaria, artykuły, blog, opisy produktów, podcasty, infografiki, poradniki, raporty itd. Podstawą content marketingu jest stworzenie trwałej relacji poprzez dwustronne zaangażowanie zarówno odbiorcy jak i nadawcy treści.
Jak to wygląda w praktyce?
Przy tworzeniu treści dla potencjalnego odbiorcy powinniśmy się skupić na naturalności i rzetelności materiałów. Tylko prawdzie informacje zawarte w artykule gwarantuje dostarczenie odbiorcy wartościowego contentu, dzięki któremu zdobędzie pożądaną wiedzę. Elementy marketingowe powinny pojawiać się w tekście w sposób możliwe naturalny. Zatem, jakie metody stosować w CM? Poniżej kilka praktycznych wskazówek.
- określenie odbiorców treści – w procesie tworzenia nowej treści należy zacząć od określenia odbiorcy treści. W zależności od obranej grupy odbiorców należy określić formę jaką ma przyjąć content – czy lepszą odpowiedzią na pytanie czytelnika będzie grafika, tekst czy materiał wideo. W tym celu trzeba przeanalizować potrzeby klienta i wybrać sposób prezentacji treści w sposób wzbudzający jak największe jego zainteresowanie.
- teksty przyjazne SEO – tworząc treści należy pamiętać o przystosowaniu ich pod kątem SEO. Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych zwiększy ich widoczność w Internecie dla większych grupy wyrażeń kluczowych i pozwoli powiązać opublikowane materiały z marką firmy. Takie działanie wpłynie również pozytywnie na proces pozycjonowania strony internetowej.
- badanie konwersji – śledzenie skuteczności prowadzonej kampanii content marketingowej pozwoli na udoskonalenie kolejnych działań podejmowanych w ramach strategii promocji. Wykonanie analizy pozwoli trafniej określić najlepsze środki promocji dla poszczególnych produktów i grupy odbiorców. Badanie konwersji możemy przeprowadzić za pomocą popularnego narzędzia analitycznego Google Analytics z wykorzystaniem specjalnych adresów URL.
- wzywanie do akcji CTA – zachęcanie użytkownika do wykonania akcji to jeden z kluczowych elementów CM. Aktywizowanie czytelnika do wejścia na stronę za pomocą odpowiednio przygotowanego odnośnika przy pomocy grafiki, tekstu bądź spersonalizowanego opisu.
- media społecznościowe – wykorzystanie popularnych mediów społecznościowych jak Facebook, Twitter czy bardziej firmowych jak LinkedIn pozwoli na zwiększeniu grupy odbiorców oraz doprowadzenie ich do docelowo promowanej usługi lub produktu. Można to osiągnąć poprzez publikację linków do artykułów na profilu firmowy. Dzięki korzystaniu z social media możemy liczyć również na marketing wirusowy, czyli rozpowszechnianie treści poprzez użytkowników portalu.
Jakie są korzyści z zastosowania content marketingu?
Content marketing może zwiększyć nawet trzykrotnie liczbę potencjalnych klientów, czytelników czy użytkowników. Większa liczba leadów pozwoli na wzrost ruchu na stronie internetowej, zwiększając w ten sposób szanse sprzedażowe. Korzystanie z content marketingu ustabilizuje pozycję firmy w Internecie poprzez zwiększenie rozpoznawalności marki, co znacząco może przełożyć się na
pozycjonowanie strony internetowej.