Czego nie robić na stronie internetowej

Wiele przedsiębiorstw w swoim codziennym funkcjonowaniu bazuje na stworzonej stronie internetowej. Jest to nie tylko idealne pole do zaprezentowania swojej oferty, ale również do komunikacji z potencjalnymi klientami. Strona internetowa jest wizytówką firmy w Internecie. Jeśli nie działa prawidłowo lub trudno na niej odnaleźć potrzebne informacje, łatwo zniechęci użytkownika do dalszego jej przeglądania i jeszcze szybciej skłoni do odwiedzenia strony konkurencji. Czy firma, która dba o swój wizerunek może pozwolić sobie na takie niedopatrzenie?

Przygotowany artykuł przedstawia wskazówki, dzięki którym będziesz wiedzieć czego nie robić na swojej stronie internetowej. Wskazaliśmy czynniki, o które warto zadbać, aby stworzyć przyjazną i wartościową użytkownikom witrynę.

Nie lekceważ grafik na stronie

Nie od dziś wiadomo, że większość osób w pierwszej kolejności zwraca uwagę na zdjęcia. Jest to też nieodłączny element pozycjonowania strony. Właśnie dlatego odpowiednio dobrana grafika na stronie internetowej jest kluczowa. Chyba nikogo nie zainteresowałaby strona oparta jedynie na treściach. Ani to profesjonalne, ani ciekawe. Grafika zgodna z prezentowanym opisem będzie idealnym uzupełnieniem treści i doda pewnego rodzaju „smaczku”. Zadbaj o to, aby:

  • dodane zdjęcia miały odpowiednią rozdzielczość i były dobrze wykadrowane,
  • grafiki na stronie były dostosowane tematycznie do wstawionej treści,
  • prezentowane zdjęcia nie miały obraźliwego przekazu.

Co więcej, jeśli posiadasz sklep internetowy, dopilnuj, aby każdy oferowany produkt miał zdjęcie. Nic tak nie irytuje podczas zakupów w e-sklepie jak brak fotografii produktu. Oczywiście możliwe jest również pozycjonowanie grafiki, ale to temat na odrębny artykuł.

Tabele i wykresy

Grafiki na stronie to nie wszystko. Warto treść uzupełnić o tabele z parametrami produktów czy wykresy ze statystykami. Informacje prezentowane w taki sposób będą na pewno ciekawsze i bardziej przyswajalne dla odbiorcy niż ciągnący się tekst.

Nie zapominaj o nawigacji

Dobra i przemyślana strona internetowa to taka, na której w prosty i niewymagający dużego nakładu czasu sposób można znaleźć potrzebne nam informacje. Poruszanie się po witrynie, która nie ma prawidłowo skonstruowanej nawigacji jest jak wędrówka po nieznanym nam mieście bez mapy – totalna klęska. Pozycjonowanie strony bez poprawnej nawigacji może okazać się niemożliwe. Poniżej kilka ważniejszych wskazówek.

  • Nie należy tworzyć zbyt rozbudowanego menu. Ogranicz je do maksymalnie dwóch poziomów. Zadbaj również o jego spójność w obrębie całego serwisu.
  • Nie rezygnuj z wyszukiwarki na stronie, zwłaszcza w sklepie internetowym. Aż dla 23% użytkowników jej brak lub złe działanie jest powodem do opuszczenia witryny.
  • Ścieżka do zapytania, złożenia zamówienia lub kupna nie powinna być zbyt długa, bo może to być zbyt nużące dla potencjalnego klienta. Zamiast po raz kolejny kliknąć „Dalej”, zwyczajnie opuści stronę.
  • Ważne informacje dla użytkownika powinny być od razu widoczne, a najlepiej dodatkowo wyróżnione.
  • Pamiętaj, że z Twojej strony mogą korzystać młodzi użytkownicy, ale i osoby starsze. Zadbaj o to, żeby struktura serwisu była przyjazna dla obu grup.

Nie oszczędzaj czasu na przygotowanie wartościowych treści

Chcesz zachęcić użytkownika, aby dłużej pozostał na Twojej stronie? Przygotuj wartościowe i branżowe treści. Akcja kopiuj i wklej jest szybka, ale i banalna, a Ty przecież chcesz być oryginalny i lepszy od konkurencji. Treści na Twojej stronie powinny być interesujące dla użytkowników i odpowiadać na ich pytania. Zwróć uwagę, aby:

  • treści na Twojej stronie były unikalne i nie kopiowane z innych serwisów,
  • dostępne teksty zawierały istotne, wartościowe informacje i ogranicz tzw. „lanie wody”,
  • opisy odpowiadały na najczęściej zadawane pytania użytkowników.

Nie bądź anonimowy

Użytkownik odwiedzający stronę chce mieć poczucie, że ma do czynienia z prawdziwą firmą. Nie zapomnij umieścić na stronie informacji o swojej firmie. Podstrona „O nas” zwiększy Twoją wiarygodność. Oczywiście tego rodzaju informacje trzeba odpowiednio wyważyć, aby nie zanudzić użytkownika monotonną historią firmy. Nie zaszkodzi za to umieścić zdobytych certyfikatów, zrealizowanych projektów czy referencji – tego rodzaju elementy wpływają pozytywnie na wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.

Nie przesadzaj z animacjami i banerami reklamowymi

Na stronach internetowych często spotykamy się z różnego rodzaju banerami, sliderami czy animacjami, które mają za zadanie uatrakcyjnić stronę. Nie trzeba również wspominać o irytujących reklamach, które często są już blokowane przez użytkowników. Używanie tego typu elementów należy dobrze przemyśleć, ponieważ mogą one:

  • utrudniać poruszanie się po stronie,
  • odciągać uwagę od istotnych informacji,
  • zniechęcić użytkownika do dalszego przeglądania strony
  • spowolnić ładowanie się witryny.

Przedstawione elementy to tylko przykładowe czynniki, które mogą wpływać na odbiór strony internetowej przez użytkownika. Najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie siebie w roli odbiorcy i zdecydowanie, czy stworzony serwis zachęca czy może raczej odpycha.

Polecamy

Ostatnie artykuły