Produkt, film, książka, miejsce, usługa czy wreszcie firma – jak często spotykamy się z tym, że przed wybraniem właśnie konkretnego czy to miejsca na urlop czy firmy, która wykona dla nas pewną usługę, zapoznajemy się wpierw z opiniami w internecie? Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, to między innymi od nich uzależniony jest nasz wybór.
Posłużyć można się tu wynikami ankiety przeprowadzonej przez BrightLocal w USA, która dodatkowo udowadnia, że jesteśmy ufni w czytaniu opinii, gdyż wierzymy w to, co powielane jest przez pewną rzeszę ludzi – ale o tym później. Według ankiety aż 93% badanych zapoznaje się z tym, co mówią inni. Jedynie 7% ludzi nie zwraca na to uwagi.
Jak widać, waga opinii w internecie jest wielka (nawet w procesie pozycjonowania). Kupując dany produkt, czy korzystając z usługi, chcemy mieć przecież pewność, że dobrze wydamy nasze ciężko zarobione pieniądze, a efekt końcowy zadowoli nas w pełni.
Większość ludzi potrafi wyłapać fałszywe opinie, o treści nazbyt przychylnej, czy też negatywnej. Najbardziej liczą się więc te wystawiane z zaufanego źródła, przykładowo przez powszechnie rozpoznawane osoby, czy też po prostu naszych znajomych i rodzinę. Przytoczyć można tu ponownie wcześniej omawianą ankietę, która dodatkowo badała podejrzliwość wśród konsumentów. Aż 70% stwierdziło, że nie ma problemu z rozpoznaniem tych fałszywych.
Dodatkowym elementem, na który zwracamy uwagę, jest oczywiście ilość opinii – jesteśmy przekonani, że większość nie może się przecież mylić. Oprócz tego chyba każdy z nas przyzna, że chętniej skorzystałby z produktu często wybieranego i ocenianego przez innych, niż takiego, którego nikt nie zna.
Oczywiście to, aby mówić o danej firmie, usłudze czy produkcie nie wystarczy do tego, by przekonać nas, potencjalnych konsumentów do skorzystania z danej oferty. Powiedzmy że opinii jest dużo, są prawdziwe i wystawiane przez prawdziwe osoby, nawet rozpoznawalne.
Co jednak w sytuacji, kiedy przeważają te negatywne? Powróćmy na chwilę do ankiety z USA. Aż 54% badanych zauważyło, że podczas decyzji o zakupie czy skorzystaniu z oferty zwraca uwagę na właśnie średnią ocenę. Warto więc zadbać o opinie, głównie pozytywne – ale o tym za chwilę.
Przede wszystkim jako przedsiębiorcy zadbajmy o zadowolenie Klienta – jest to niezmiernie ważne. Dobrze obsługiwany Klient, któremu na czas dostarczane są usługi czy też produkty, chętniej wystawi pozytywną opinię. Dodatkowo warto zachęcać użytkowników, aby wystawili ocenę i pozostawili po sobie ślad w postaci opinii – czy to w sklepie, czy w wizytówce Google.
Dodatkowo – tak jak wspominaliśmy wcześniej – lubimy czytać. Czytajmy zatem to, co piszą w internecie o nas nasi Klienci. Warto – głównie te prawdziwe i rzetelne opinie – wziąć sobie do serca i pomyśleć nad tym, co jeszcze można usprawnić w działaniu naszej działalności.
Nie przejmujmy się też jedną czy kilkoma negatywnymi opiniami. Ciężko jest zadowolić wszystkich, nawet gdy bardzo się o to postaramy. Warto jednak pomyśleć o odpowiedzi na negatywne opinie i przedstawić nasz punkt widzenia – oczywiście w kulturalny i profesjonalny sposób. Być może właśnie to zdecyduje, że kolejny Klient weźmie pod uwagę nasz punkt patrzenia i nie będzie przejmował się negatywnymi ocenami.
Pamiętajmy, że opinie o naszej firmie i usługach, czy produktach które oferujemy mogą i – jak widać – wpływają na to, czy ktoś z nich skorzysta. Wpływają też na rozpoznawalność marki, co może wspomóc zarówno pozycjonowanie naszej strony internetowej, rozwój naszej działalności jak i nasz portfel.